نیکلاس وب، طراحی سایت اختصاصی، سئو وب سایت

الگوریتم pirate algorithm چیست؟ نحوه جلوگیری از محتوای کپی

الگوریتم pirate algorithm چیست؟ نحوه جلوگیری از محتوای کپی

الگوریتم دزد دریایی (Pirate algorithm)، یکی از بهترین الگوریتم‌های گوگل است که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این الگوریتم توانست از دزدیده شدن بسیاری از محتواهای خاص توسط کاربران و سایت‌ها جلوگیری کند. از زمانی که گوگل در اواخر دهه ۱۹۹۰ شروع به فعالیت کرد، محتواهای دیجیتالی گوناگون مانند فیلم، موسیقی، بازی‌های ویدیویی و محتوای متنی در اینترنت منتشر شد. در واقع موتور جستجوی گوگل، توانست تاثیر بسیار ویژه‌ای بر توسعه اینترنت داشته باشد. محتوای متنی و غیر متنی، می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن در تمام اینترنت منتشر شود.

برخی از سایت‌ها یا افراد، تلاش زیادی انجام می‌دادند تا محتوای متنی یا ویدیویی خود را در اینترنت منتشر کنند. اما برخی سایت‌های رقیب یا کاربران معمولی، بدون توجه به زحمات ناشر محتوای مورد نظر را از آن خود می‌کردند. نقض حریم خصوصی محتوا در اینترنت، به مرور زمان به یک مسئله بسیار بزرگ تبدیل شد. این مسئله باعث نارضایتی بسیاری از سایت‌ها و کسب و کارهای توسعه یافته شد. به همین دلیل، توسعه دهندگان گوگل الگوریتم جدیدی راه‌اندازی کردند تا حریم خصوصی ناشران را حفظ کند.

در حال حاضر اشخاص ثالث، نمی‌توانند به راحتی هر محتوایی را بدون مجوز کپی و توزیع کنند. با توجه به اینکه این الگوریتم اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها و سایت‌ها دارد، در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره (pirate algorithm) یا الگوریتم دزد دریایی توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

الگوریتم دزد دریایی چیست؟

الگوریتم دزد دریایی یا (pirate algorithm)، یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که با هدف حفظ حریم خصوصی کاربران و سایت‌ها معرفی شد. گوگل به صورت مداوم الگوریتم‌های خود را به روز رسانی می‌کند تا کاربران به راحتی به محتوای با کیفیت دسترسی داشته باشند. این الگوریتم‌ها صرفاً برای بهبود تجربه کاربران ابداع نشده‌اند. بلکه می‌توانند به عملکرد سایت‌های توسعه یافته و کسب و کارها نیز کمک کنند. این الگوریتم سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که قانون حق نسخه برداری دیجیتال یا (DMCA) را نقض می‌کنند.

الگوریتم دزد دریایی، برای اولین بار در آگوست سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این به روز رسانی، سایت‌های مختلف را از نظر نقض حریم خصوصی مورد بررسی قرار می‌دهد. هر سایتی که حاوی محتوای کپی برداری شده باشد یا حق ناشران دیگر را نقض کرده باشد، توسط ربات‌ها و خزنده‌های موتور جستجوی گوگل جریمه خواهد شد. بزرگ‌ترین جریمه گوگل برای این سایت‌ها، کاهش رتبه صفحه در فهرست نتایج جستجوی گوگل است. این مسئله ضربه بسیار بزرگی به سایت‌ها وارد می‌کند و می‌تواند اعتبار و درآمد آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل، بسیاری از سایت‌ها بعد از معرفی این الگوریتم روند خود را تغییر دادند و از نقض حقوق ناشران خودداری کردند. مهم‌ترین هدف سایت‌ها از فعالیت در اینترنت، دریافت رتبه بالاتر و انتقال صفحه به بالای فهرست نتایج جستجو است. زمانی که موتورهای جستجو سایت نامناسب و متخلف را شناسایی می‌کنند، به سرعت رتبه آن‌ها را کاهش خواهند داد. حتی اگر این سایت‌ها در میان رتبه‌های برتر قرار داشته باشند، باز هم کاهش رتبه شدیدی خواهند داشت.

کدام سایت ها تحت تأثیر algorithm Pirate قرار می ‌گیرند؟

این الگوریتم به گونه‌ای کار می‌کند که رتبه‌بندی سایت‌های متخلف را کاهش دهد. هیچ کدام از سایر الگوریتم‌های گوگل، به صورت مستقیم بر رتبه تاثیر نمی‌گذارند. اما این الگوریتم می‌تواند به بدترین شکل ممکن شما را مجازات کند! زمانی که سایت شما از رتبه دوم یا سوم به رتبه بیستم یا سی‌ام انتقال یابد، با مشکلات بسیار گوناگونی مواجه خواهید شد. به عنوان مثال، به سختی می‌توانید مجدداً به بالا صعود کنید. همچنین بخش زیادی از درآمد خود را از دست خواهید داد. موتور جستجوی گوگل بعد از شناسایی سایت‌های متخلف، اطلاعیه‌ای برای آن‌ها ارسال می‌کند.

در این اطلاعیه، نوع تخلف سایت‌ها شناسایی می‌شود. سپس گوگل صفحه شما را به صورت مجدد مورد بررسی قرار خواهد داد. اگر اشتباهات خود را برطرف نکرده باشید، موتورهای جستجوی گوگل شما را جریمه می‌کنند و موقعیت سایت را در فهرست نتایج جستجوی گوگل تغییر می‌دهند. برخی سایت‌های جهانی که برای اشتراک گذاری ویدیوها یا محتوای سرگرمی به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کردند، به سرعت توسط گوگل شناسایی شده و غیر فعال شدند. این سایت‌ها محتوای گوناگون مثل ویدیو و موسیقی را منتشر می‌کردند و توجهی به حق صاحب اثر نداشتند.

به مرور زمان، برخی سایت‌های دیگر با توجه به درخواست زیاد کاربران و نارضایتی آن‌ها حذف شدند. برخی از سایت‌ها مانند (uploaded.net)، فعالیت‌های غیرقانونی داشتند و با استفاده از همین الگوریتم شناسایی شدند. در حال حاضر، گوگل اعلام می‌کند که بیش از ۵۰ هزار سایت به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی متوقف و از فهرست نتایج جستجوی گوگل حذف شده‌اند. گوگل اعلام کرد که تنها در بازه زمانی یک ماه، بیشتر از ۳۸ میلیون درخواست حذف از سایت‌های مختلف دریافت کرده است.

تاثیر عملکرد الگوریتم pirate algorithm بر سئو

این الگوریتم تاکنون نتایج بسیار گوناگونی بر بهبود سئو و اعتبار موتور جستجوی گوگل گذشته است. به لطف (pirate algorithm)، سایت‌های مختلف می‌توانند با خیال آسوده محتوای مورد نظر خود را منتشر کنند و از بابت حق حریم خصوصی آن مطمئن باشند. در ادامه برخی از ‌ نتایج عملکرد این الگوریتم و تاثیر آن بر بهبود سئو را برای شما بیان می‌کنیم.

جریمه سایت های نامناسب

رایج‌ترین اثر این الگوریتم بر بهینه‌سازی سایت و بهبود اعتبار گوگل، جریمه کردن سایت‌های متخلف است. این سایت‌ها حق سایر ناشران را نقض کرده بودند. به همین دلیل به سرعت شناسایی و جریمه شدند. زمانی که توسعه دهندگان گوگل روی این الگوریتم کار می‌کردند، دو هدف کلی در ذهن داشتند. هدف اول پیدا کردن سایت‌هایی بود که دارای بیشتر از یک مورد نقض حق چاپ بودند. دومین هدف توسعه دهندگان گوگل، حذف این صفحات از فهرست نتایج بود. این مسئله اثرات مختلفی بر سئو سایت‌ ها گذاشت.

به عنوان مثال ترافیک برخی از سایت‌ها کاهش یافت. بعضی از سایت‌های متخلف که به پایین فهرست نتایج جستجوی گوگل منتقل شده بودند، بیشتر از ۹۶ درصد از ترافیک خود را از دست دادند. شاید این مسئله در ظاهر چندان مهم به نظر نرسد، اما جالب است بدانید کاهش شدید ترافیک سایت باعث ضررهای مالی شدید در حدود چندین میلیون یا چندین میلیارد می‌شود! اگر نام تجاری سایت‌های متخلف و نقض کننده حق نشر را در گوگل جستجو کنید، می‌توانید این سایت‌ها را در پایین‌ترین نقاط فهرست نتایج جستجو پیدا کنید.

این سایت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعتبار خود را از دست دادند. بعد از مدتی، حتی نام تجاری آن‌ها در ذهن کاربران یا خریداران باقی نمانده بود. به همین دلیل اگر به بهینه‌سازی سئو سایت خود فکر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از نقض قوانین سئو خودداری کرده و محتوای مناسب را منتشر کنید.

تقویت قوانین حفظ حق نشر

این الگوریتم شاید اثرات گوناگونی بر سئو برخی سایت‌ها داشته باشد، اما توانست موجب تقویت یک قانون بسیار مهم شود. این قانون با نام قانون کپی هزاره دیجیتال یا (DMCA) شناخته می‌شود و در سال ۱۹۹۸ توسط رئیس جمهور سابق با نام «بیل کلینتون» اجرا شد. بر اساس این قانون، تولید و انتشار محتوایی که توسط مدیریت حقوق دیجیتال محافظت می‌شود جرم است.

مدیریت حقوق دیجیتال، مجموعه‌ای است که برای نگهداری و حفظ حریم خصوصی سایت‌ها کاربران یا سایر مردم فعالیت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد معرفی الگوریتم دزدان دریایی، باعث تقویت این قانون شد. زیرا کاملاً با آن همسو بود. این قانون و الگوریتم دزدان دریایی، هر دو با هدف حفظ حریم خصوصی ناشران و جلوگیری از نقض قانون حق نشر ابداع شدند.

عدم مهار صفحات کوچک

یکی از مهم‌ترین نتایج معرفی این الگوریتم بر اعتبار موتور جستجوی گوگل و سئو سایت‌ ها، ایجاد صفحات کوچک‌تر برای انتشار غیرقانونی محتوا بود. گوگل توانست با معرفی این الگوریتم، با موفقیت بسیاری از سایت‌های متخلف را به پایین فهرست نتایج جستجو منتقل کند. اما هنوز نتوانسته است دزدهای دریایی کوچک را شناسایی کرده و صفحات آن‌ها را حذف کند! هنوز هم سایت‌های کوچک‌تری وجود دارند که محتوای غیرقانونی را به فروش می‌رسانند.

متاسفانه عملکرد این سایت‌ها در معرض دید الگوریتم نیست. به بیان واضح‌تر، برخی سایت‌ها توانستند الگوریتم موتور جستجوی گوگل را دور بزنند و از روش دیگری برای انتشار محتوای دیگران اقدام کنند! این سایت‌ها به راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و درآمد بسیار بالایی دارند. با توجه به اینکه برخی از سایت‌های اصلی و توسعه یافته به دلیل ممنوعیت حق نشر به پایین فهرست نتایج جستجو منتقل شده‌اند، در حال حاضر مردم از سایت‌های کوچک‌تری بازدید می‌کنند تا امکان دسترسی به فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی را داشته باشند.

با این وجود، توسعه دهندگان گوگل به دنبال روش‌هایی هستند تا بتواند سایت‌های کوچک را نیز با دلایل قانونی خاص متوقف کنند. البته این سایت‌ها می‌توانند با پرداخت مبالغ خاص، محتوای دیگران را منتشر کنند. این اتفاق باید زمانی رخ دهد که صاحب اثر کاملاً از انتشار محتوا رضایت داشته باشد.

کمک به صنعت هنر و سرگرمی

یکی دیگر از مهم‌ترین اثرات این الگوریتم، کمک به صنعت سرگرمی و هنر بوده است. در زمان گذشته، بسیاری از هنرمندان به دلیل نقض قانون اثر هنری خود را از دست می‌دادند. این مسئله نه تنها بر شرایط روانی هنرمندان تاثیرات بدی داشت، بلکه می‌توانست آسیب‌های مالی بسیار زیادی به زندگی آن‌ها وارد کند. به همین دلیل، عملکرد برخی از سایت‌های متخلف یکی از مهم‌ترین معضلات هنرمندان و دنیای سرگرمی بوده است. از چند دهه پیش که تولید و انتشار محتوا به صورت دیجیتال محبوبیت بیشتری پیدا کرد، نقض قانون حق نشر به میزان بیشتری مشاهده شد.

زمانی که کاربران محتوا را از طریق سایت‌های متخلف مشاهده می‌کنند، باعث از دست دادن درآمد صاحب اثر یا افرادی می‌شوند که برای تولید محتوا تلاش کرده‌اند. اما این الگوریتم توانست مشکلات هنرمندان یا صاحبان اثر را از بین ببرد و با متخلفان مقابله کند.

تمامی سایت های متخلف حذف می شوند؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که ربات‌های جستجو تمامی سایت‌های متخلف را حذف می‌کنند؟ چقدر احتمال دارد سایت‌های متخلف به پایین فهرست نتایج جستجو منتقل شوند؟ گوگل می‌داند که برای حذف یک صفحه از فهرست نتایج جستجوی گوگل به مدارک و سند معتبر نیاز دارد. در واقع گوگل نمی‌تواند حق نسخه برداری از یک محتوا را تعیین کند. این کار بر عهده دادگاه‌های حقوقی است.

به همین دلیل، صاحب اثر ابتدا باید به گوگل ثابت کند که مالک محتوا است. در مرحله بعد، گوگل می‌تواند رتبه‌بندی صفحات متخلف را کاهش دهد. اما نمی‌تواند از همان ابتدا این صفحات را حذف کند. زمانی می‌تواند این کار را انجام دهد که یک اخطار معتبر درباره نقض حق نسخه برداری از مالک اثر دریافت کند. درخواست حذف سایت از طرف مالک اثر، برای گوگل ارسال می‌شود. تیم حقوقی گوگل به صورت شبانه روزی به درخواست‌های حذف رسیدگی می‌کنند.

در حال حاضر، این کار به صورت دستی انجام نمی‌شود. بلکه یک سیستم خودکار برای انجام این کار طراحی شده است که وظیفه رسیدگی به درخواست‌های حذف و جریمه کردن سایت‌های متخلف را بر عهده دارد. تاکنون بیشتر از چندین میلیون درخواست حذف برای گوگل ارسال شده است. گوگل باید به تمامی این درخواست‌ها رسیدگی کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

روش های مقابله با دزدی محتوا

می‌توان با استفاده از چند راهکار ساده، از دزدی محتوا جلوگیری کرد. این راهکارها شامل موارد زیر هستند:

1. در تمامی محتواها با سایر مقالات سایت خود لینک بدهید. بهتر است لینک‌های معتبر را برای لینک‌دهی داخلی انتخاب کنید.

2. محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. به این ترتیب، می‌توانید سریع‌تر برند خود را به مردم معرفی کرده و از دزدیده شدن محتوا جلوگیری کنید.

3. آدرس (URL Inspection) خود را در سرچ کنسول وارد کنید. بعد از انتشار محتوا، آدرس صفحه را (Fetch) کنید تا صفحه توسط ربات‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب ها :

سئو ,طراحی سایت ,برنامه نویسی ,الگوریتم pirate algorithm ,Pirate algorithm ,

ارتباط سریع با نیکلاس وب

(مشاوره دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت اختصاصی، شبکه های اجتماعی)

تعرفه و هزینه سئو سایت